San Francisco, Sonoma en Yosemite - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu San Francisco, Sonoma en Yosemite - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu

San Francisco, Sonoma en Yosemite

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

07 September 2005 | Verenigde Staten, New York

(Zie onze website http://usa2005.hankes.nl voor onze reisverlagen en foto's)

San Francisco, Sonoma en Yosemite (7 September 2005)

San Francisco (1-4 september)
Hoewel het koud en mistig is als wij er zijn (echt jassenweer), komt San Francisco over als een warme stad: palmbomen, mooie gekleurde huizen, stijlvolle en gezellige koffiehuizen. Heerlijk weer eens een lekker bakkie uit een kopje te kunnen drinken, ipv plastic bekers! We slenteren door het uitgebreide Chinatown en bewonderen de mooie bruggen, Golden Gate en Bay. Ik doe me te goed aan verrukkelijke oesters in de Swan Oyster Bar. Onze huisbaas, Annie, is een lang week-end naar de Sonomavallei (wat ook onze volgende bestemming zal zijn) en op haar verzoek voeren we de vissen nog even voordat we SF verlaten. Zodra we de Golden Gate Bridge over zijn, breekt het zonnetje door en vanaf dat moment hebben we strakblauwe lucht een een zonnetje.

Sonoma (4 en 5 september)
Ten noorden van SF ligt Wine country, de wijnstreek van Californie met de Napa en Sonomavallei. Wij doen alleen de Sonoma vallei aan, met zijn Alexander Valley-wijn, Russian Valley en Dry Creek. Erg gaaf, een mooie wandeling gemaakt in een prachtig gebied en veel wijn geproefd in de wijnhuizen Simi en Lorimier: chardonnay, sauvignon blanc, malbec, shiraz. En voor het eerst aan de Zinfandel gezeten, een Kroatische druivensoort, die in Californie veel wordt gebruikt om wijn van te maken. Ook hebben we in Healdsburg nog een bezoek gebracht aan Annie, onze bed and breakfasthoudster in SF die daar een lang week-end doorbracht (labor day), samen met een beetje gesjeesde Italiaanse schilder en nog wat kennissen. Zij had een buurvrouw op bezoek, een inn-houdster die haar verhaal even kwijt moest. Zij verhuurt ook kamers (redelijk luxe) in het wijgebied. Een stel dat ging trouwen had een aantal luxe inns in de buurt afgehuurd voor alle gasten en die daar ondergebracht. De dag voor de bruiloft zijn ze met ze alle inns afgegaan om te kijken wie de mooiste tuin had. En daar werd vervolgens de volgende dag het feest gehouden, catering werd aangerukt etc. En dat was dus bij haar. Hele tuin naar de filistijnen. En ‘s ochtends kreeg ze nog een mand was in haar handen gedrukt met de vraag of ze die nog even kon doen. She was not amused :-).

Yosemite (5-7 september)
Toen op naar Yosemite, het eerste nationale park waar we een bezoek aan hebben gebracht. Lekker wat rust, na al die drukke dagen in de steden. En geluk hebben we dat Labor Day net is en we de Amerikanen en masse het park uit zien komen. Dus het kost ons weinig moeite onderdak te vinden in motel Yosemite View in El Portal, op vijf minuten afstand van het park. We hebben er heerlijk rondgelopen in de Mariposa grove, met zijn enorm grote Sequoia-trees, Sintinel rock beklommen en diverse meren gezien, waaronder May Lake. En natuurlijk van het uitzicht op El Capitan, Cathedral en The Half Dome kunnen genieten. Via de mooie Tiogapas zijn we vervolgens het park weer uitgegaan, riching Death Valley. Onderweg zijn we nog gestopt bij Mono Lake en daar zitten we nu in de bibliotheek te internetten. Zometeen gaan we nog een wandelingetje maken bij Monolake (prachtige kleuren: blauw water, oranje/roze Bergen en witte zoutformaties). Na Death Valley gaan we naar Las Vegas, waar we waarschijnlijk weer wat laten weten.
Overigens krijgen we wel een en ander mee over New Orleans, via tv en kranten. Veel Amerikanen spreken we niet, maar het lijkt ook niet het gesprek van de dag in metro, bus etc. Waarschijnlijk zijn jullie beter geinformeerd dan wij. Maar het is vreselijk de beelden te zien en de hulp die zo slecht op gang komt. De burgemeester Nagin had Bush in ieder geval flink aangevallen (en daarmee maar zo allerlei protocols gebroken) en er wordt ook een sterk een relatie gelegd met het hoog percentage zwarten dat in NO woont als verklaring voor de lakse hulpverlening, maar of dat klopt geen idee. Nou hier laten we het even bij.

(Zie onze website http://usa2005.hankes.nl voor onze reisverlagen en foto's)