Palm Springs - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu Palm Springs - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu

Palm Springs

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

24 September 2005 | Verenigde Staten, New York

(Zie onze website http://usa2005.hankes.nl voor onze reisverlagen en foto's)

Palm Springs (24 September 2005)

Gisteren zijn we na een tochtje 'Rim of the world' in Palm Springs terechtgekomen. De rim of the world is een mooie route die vanuit de woestijn de bergen invoert waarna we in een soort alpengebied terechtkwamen: lekker koel, veel bos, meren (Big Bear lake) en bergen (San Bernardino mountains). Het is aan het aantal cabins en huizen te zien een oord waar veel rijke Amerikanen (en Europeanen, gezien het 'Oktoberfest' dat in het gebied volop wordt aangekondigd) verblijven, maar op dit moment is het niet echt druk en zodra we onze auto hebben geparkeerd en 2 minuten het bos inlopen is er niemand meer. Vlakbij het visitor center aan het meer was er nog even consternatie vanwege een ratelslang die over de geasfalteerde weg kroop. De aanwezige rangers riepen nog versterking op en uiteindelijk stonden daar zes man met allerlei tools vergeefs te proberen de slang te vangen en over te hevelen naar een wat safer gebied (vanuit de mens gezien dan). Op een gegeven moment was de slang al het gedoe zat en kroop snel weer tussen de rotsen, vlakbij het visitor center. Overigens was dat voor mij wel reden om mijn slippers toch maar te verwisselen voor mijn bergschoenen, voordat we het bos inliepen. Daarna kwamen we in het bos nog een ratelslang tegen. Dit is trouwens wel het meest spannende beest dat we zijn tegengekomen, voor de rest zien we vooral veel eekhoorns (veel verschillende soorten), konijn- en haasachtigen, hagedisachtigen, vogels en nog een keer een andere (lange) slang (dus nee Wendy K., geen beren).

Maar nu dan safe in Palm Springs, waar vroeger ' chique Amerika' (uit regio Los Angeles etc.) zijn vertier kwam zoeken. Veel golfbanen, dure winkels, restaurants en resorts en voor het eerst dat we een terrasjescultuur zien in de USA. Net als Las Vegas ligt ook deze stad middenin in de woestijn en is het contrast erg groot: veel overdaad, luxe, water, groen gras etc. in het stadje zelf middenin het grote niets van de woestijn. Zoals de naam al doet vermoeden staan hier palmen, heel veel palmen. De meest opvallende soort is de Californische waaierpalm, ook de enige die van oorsprong hier voorkomt. Deze palm verliest, in tegenstelling tot andere soorten, zijn dode bladeren niet; deze gaan omlaag hangen. Daardoor lijkt het bij de wat oudere palmen alsof ze een hele lange baard hebben.

Zometeen gaan we naar de Indian Canyons, zoals de naam al doet vermoeden in een indianenreservaat, dat van de Agua caliente Cahuila.

(Zie onze website http://usa2005.hankes.nl voor onze reisverlagen en foto's)