Santiago - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 December 2000 | Bolivia, La Paz

(Zie voor foto's en verslagen onze website: http://www.devrede.net/chilivia/index.htm)

Heenreis
De heenreis (02/12/2000)
Na een voortreffelijke start van de reis, waarbij we dankbaar gebruik hebben gemaakt van de 'voordeur-tot-stationshaldienst' van de NS, inclusief gratis consumptiebonnen, (bedankt Gijs), kwamen we op tijd op Schiphol aan. Voordat we van daaruit naar Madrid vlogen, moest ik nog eerst bij de controle van handbagage alles uitpakken. De reden hiervoor bleek achteraf mijn zakmesje met decoratieve groeven (het ging met name om het laatste) te zijn. Dit deed de scanapparatuur vermoeden dat ik een vlindermes in mijn bagage had, zo vertelde de controlemedewerkster mij enthousiast. Ondertussen stond ik daar natuurlijk gewoon voor paal. Enfin, gelukkig dacht de scanapparatuur in Madrid hier anders over, zodat we het ritueel niet nog eens over hoefden te doen (en ik uiteindelijk toch mijn vlindermes in Chili heb gekregen (:-)).

De nachtvlucht van Madrid naar Santiago verliep qua tijden en weer prima, maar we hebben nogal last gehad van een volledig doorgeslagen Fransman die schuin voor ons zat. Hij zat de hele nacht op en neer te lopen en keihard van alles in de rondte te roepen. Wat hij precies zei, weten we niet, maar het was duidelijk dat hij of heel erg voor of heel erg tegen Pinochet was. Iedereen van de bemanning heeft geprobeerd hem tot bedaren te brengen. Uiteindelijk hielp het dreigement dat ze hem vast zouden binden als hij niet zou stoppen. Bij aankomst op Santiago stond ook een heel peleton geuniformeerde mannen hem op te wachten. Maar in ieder geval onze vlucht zat erop!

Santiago
De anderhalve dag die we in Santiago hebben doorgebracht hebben we wat rondgeslenterd bij het centrale plein, Plaza de Armas. Het centrum is vrij blokkerig opgebouwd met vrij veel nieuwe gebouwen. Mooier vinden wij dan ook de hogergelegen parken Santa Lucia en Metropolitan. Deze parken bieden mooie uitzichten over de stad. Buiten het centrum staan veel blinkende wolkenkrabbers die mooi afsteken tegen het achtergelegen Andesgebergte. Verder hebben we de gedichtenzuilen van Pablo Neruda in het Chasconada (waar hij is geboren) gelezen, de mercado central bezocht(gigantische markt met vooral levensmiddelen, waar je uitstekend kunt eten), en de Barrio Bellevista en Barrio Paris-Londres bekeken. Er lopen nu overigens al erg veel kerstmannen door Santiago, gehuld in dezelfde outfit als bij ons. Erg bewonderenswaardig in deze hitte. Onze mooi geplande siesta van 18.30 tot 20.30 op zondagavond (even liggen voor het avondeten) liep uit op een megaslaapsessie: om 7.45 werden we maandagochtend wakker. Weer helemaal fit, beetje hongerig dat wel. We denken wel dat we nu in een klap van onze jet lag af zijn.