Ilulissat - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu Ilulissat - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu

Ilulissat

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

19 Juni 2007 | Denemarken, Kopenhagen

(Zie voor foto's en verslagen onze website: http://groenland.hankes.nl)

Ilulissat (14-19 juni) (dag 3-6)
Kangerlua gletscher en Disko Bay
Onze eerste indruk van het kleurrijke Ilulissat in de Disko Bay is echt overweldigend, zeker omdat de lucht dan stralend blauw is. In de Disko Bay mondt de 'snelstromende' (20 meter per dag) gletscher Kangerlua uit. Deze 'spuwt' ijsbergen uit in de fjord, zo'n 40 km3 per jaar. Als vergelijking: met het water van de ijsbergen die op 1 dag afkalven van deze gletscher, kan de stad New York een heel jaar van water worden voorzien. De gletscher is 5 km breed en 80 meter van het ijs steekt uit boven het water. De diepte tot aan zeeniveau is 1500 meter.

Logeren in Petrine house
Onze verblijfplaats is het appartement Petrine house, een van de hoogstgelegen huizen in het dorp. We hebben dan ook mooi uitzicht op de Disko bay, waaraan Ilulissat gelegen is. We hebben een eigen slaapkamer en delen de keuken en de badkamer met een aantal Inuit. Die zien we echter nauwelijks. Af en toe proberen we een gesprek met ze aan te knopen maar dat is erg lastig. Wij spreken geen Deens of Groenlands en zij spreken geen Engels.

Vierentwintig uur per dag zonlicht
Het is hier verder volop licht, de zes weken rondom 21 juni gaat de zon niet onder en is er nauwelijks schemering. Tot onze verbazing slapen de Groenlanders met geen of lichte gordijnen. Ons lukt dat niet. We dekken het enige raam in onze kamer af met dekens en handdoeken, en dat maakt het redelijk donker. Maar het blijft raar als je om 2.00 's nachts wakker wordt om naar de wc te gaan (en dat moet ik nogal vaak) en in de woonkamer de zon recht in je gezicht schijnt.

Varen en wandelen
Een avond maken we een boottour in de ijsfjord en zien ook hoe juist in deze zomermaanden er keihard wordt gewerkt. Er wordt hier 24 uur per dag gevist en die vis moet ook meteen worden schoongemaakt. Al die rondvarende visserbootjes zijn eigenlijk kleine fabriekjes (iemand die vist, iemand die schoonmaakt en iemand die het aas prepareert). Verder zien we door de steeds verschillende lichtinval op de ijsbergen eindeloze schakeringen van wit, blauw en groen.

Ook de wandeling naar de Kangerlua-gletscher via Sermermiut is mooi. Heerlijk om af en toe te gaan zitten en de gletscher te zien en te horen. Wat we steeds het meest indrukwekkend vinden, ook later op andere plaatsen, is het gekraak en gedonder van die gletscher als er weer een stuk ijs afbreekt. De Kangerlua produceert eentiende van alle ijsbergen in Groenland en hoogstwaarschijnlijk veroorzaakte één ervan het zinken van de Titanic in 1912.

Ilulissat en de bevolking
In Ilulissat wonen ongeveer 5.000 mensen en is daarmee op twee na de grootste plaats van Groenland (hoofdstad Nuuk heeft 50.000 inwoners). Hoewel het dorp (meer is het echt niet) tamelijk afgelegen ligt en de wegeninfrasructuur minimaal is (3 km geasfalteerde weg in totaal, van het vliegveld naar het dorp) valt ons op hoe westers (Deens) de voorzieningen zijn. Supermarkten zijn ook ruim gesorteerd. We komen een keer een Nederlandse tegen in de supermarkt die hier al zo'n 17 jaar woont. Zij hoort ons in de supermarkt Nederlands tegen elkaar praten en kan het niet nalaten ons aan te spreken en weer even Nederlands te kletsen.

Een centrale plek in Ilulissat wordt ingenomen door het voetbalveld. Op het moment dat wij er zijn is er Groenlandse competitie en dit trekt af en toe flink wat publiek. Merkwaardig gezicht zo'n voetbalveld van zand en steen.

We vinden het gek in zo'n noordelijk land zoveel donker getinte mensen te zien. De inuit (de aanduiding 'eskimo' wordt als beledigend ervaren omdat dit 'rauwvleeseter' betekent) komen oorspronkelijk uit Mongolië en donkere huid en Aziatische gelaatskenmerken zijn nog duidelijk herkenbaar. Verder wonen en werken hier ook veel Denen, aangezien Groenland uitmaakt van Denemarken. Het grootste inwonersaantal wordt echter gevormd door de sledehonden: zo'n 6.000!

Meestal koken we zelf maar een avondje gaan we uiteten bij restaurant Mamartut. Bert eet hier rendier en ik walvis. Dat smaakt allebei best goed, maar niet bijzonder. Groente of fruit krijg je nauwelijk bij het eten.

De omgeving
Ilulissat is ook onze uitvalsbasis voor de boottochten naar Oquaatsut (Rodebay) en de Eqip-Sermia gletscher. Deze boottochten maken we, evenals de boottocht in de Kangerluafjord, met Greenlandtours Elke Meissner van Dieter Zillmann, een prima reisorganisatie die ons ook goed heeft geholpen met de voorbereidingen van deze reis.

(Zie voor foto's en verslagen onze website: http://groenland.hankes.nl)