Castle, Camera Obscura (1e dag Edinburgh) - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu Castle, Camera Obscura (1e dag Edinburgh) - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Wendy Vrede - WaarBenJij.nu

Castle, Camera Obscura (1e dag Edinburgh)

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

06 November 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Zie voor foto's: http://picasaweb.google.com/wmadevrede/EdinburghEnGlasgow?authkey=Gv1sRgCNCd6Yu97ICmbg&feat=directlink

In alle vroegte (5.45) vertrekken we naar Weeze. Alles gaat voorspoedig en na het inchecken van onze enige koffer (15 kg inclusief logeerbed) gaan we de lucht in. De vlucht verloopt goed, alleen vindt Claire de gordel bij opstijgen en landen niet prettig (uit!, uit!). In Edinburgh geland om 10.00 nemen we de bus naar het centrum en lopen van daaruit naar Edinburgh central (het Syha in Haddington place), de 5 sterren jeugdherberg waar we 3 nachten hebben geboekt.

We geven onze bagage af en gaan vervolgens de stad in. Jammer genoeg regent het wel. We stoppen bij Jolly pizzeria om een driegangenmenu van £5,50 weg te werken (http://www.jollyristorante.co.uk/), 9 Elm Row. Dat smaakt best goed. Lekker verse minestronesoep en pizza's gebakken in een cedar houten oven. Het is klein en familiair en lijkt wel een soort menza. Er zitten veel oudere mensen te eten. Als we zijn gaan zitten in het dan nog bijna lege restaurant, komt een dametje op ons af. Ze vraagt vriendelijk aan Bert of hij de buggy een beetje kan verplaatsen want ze wil met haar vriendin per se aan het tafeltje naast ons zitten.

Dan gaan we naar de Old town met zijn kasteel dat boven op een rots ligt. In 1070 werd door King Malcolm Canmore voor het eerst een burcht op de rots gebouwd. Edinburgh is sinds 1329 de koningsstad van Schotland en sinds 1492 de hoofdstad.

Het kasteel is een belangrijke plek voor de Schotse identiteit. Vele koningen en koninginnen zijn hier gekroond. Bekend is de Stuart-dynastie met oa queen Mary. Ook de kroonjuwelen liggen hier: kroon en scepter. Ik krijg er helemaal een King Arthur gevoel bij.

Dan lopen we de Royal Mile af en komen bij de Outlook Tower met de Camera Obscura uit. Daar is tevens een museum gewijd aan gezichsbedrog. Erg leuk vinden we: hologrammen, spiegels, laser, Esscher-achtige tekeningen. Bovenin de toren zien we Edinburgh door de camera obscura en via een kaartje kunnen we auto's en mensen 'oppakken'. Je voelt je echt een beetje gluurder. We zien ook de plaats waar Sean Connery vroeger als melkman werkte en waar hij zijn geld verdiende als naaktmodel. (Je weet maar nooit wanneer je er een Triviant-vraag over krijgt.)

Dit is het oudste museum van Edinburgh en dateert van halverwege de 19e eeuew. De camera is neergezet door Maria Teresa Short, afkomstig uit een instrumentenmakersfamilie. Later is de toren gekocht door socioloog en stadsplanner Patrick Geddes die 'm gebruikte om mensen anders naar hun leven te laten kijken. Toen Geddes naar India ging, raakte hij in verval. Totdat halverwege vorige eeuw de universiteit het gebouw opkocht. Uiteindelijk kwam de toren in handen van Visitor's LTD, een toeristisch bedrijf.

Dan lopen we door de, inmiddels stromende, regen naar onze jeugdherberg. We hebben een mooie family room en het sanitair is gloednieuw. Tenslotte gaan we een hapje eten bij Shezan Tandoori, vlakbij onze jeugdherberg op 24-25 Union Pl. Claire heeft inmiddels door dat ze de wereld hier niet moet indelen naar jongens en meisjes maar boys and girls en dat levert haar hier een lollie op. De heerlijke Indiase sauzen bij de pappadums vindt ze lekker en noemt ze pindakaas. Om 21.30 liggen we in bed. Ondanks het druilerige weer is het een mooie en intensieve dag geweest.